VÅRA BEHANDLINGSMETODER

Förhållningssätt

Vi har ett lösningsfokuserat förhållningssätt där fokus ligger på att i dialog med den unge identifiera dennes resurser och skyddsfaktorer samt stärka, utveckla och mobilisera dessa. Lösningsfokus är vårt grundläggande förhållningssätt som vi tillämpar kontinuerligt under hela behandlingstiden, såväl i strukturerade samtal som i den dagliga verksamheten.

Metoder och Program

Vi arbetar med ett flertal evidensbaserade behandlingsmetoder samt manualbaserade behandlingsprogram. Tillämpning av metod/program styrs utifrån ungdomens individuella behov samt socialtjänstens uppdrag.

KBT

Vår grundläggande metod är KBT (kognitiv beteendeterapi) där vi aktivt arbetar mot beteendeförändring genom beteendeskattningar, beteendeanalyser och KBT-träning. Vi arbetar strukturerat med att identifiera och stärka den enskildes skyddsfaktorer samt motverka/minska riskfaktorer.

KBT har sin grund i inlärningspsykologin, det vill säga hur beteenden lärs in och bibehålls. Idag är KBT den mest vetenskapligt understödda behandlingsmetoden för olika typer av psykosocial problematik. KBT-behandling kan hjälpa individen att se konsekvenserna av ett beteende, att förstå de egna motiven samt utveckla alternativa beteenden. Vi arbetar aktivt med att tillsammans med den unge inventera över- och underskottsbeteenden samt att skatta och följa upp dessa regelbundet för ett synliggöra förändringar och skapa fortsatt vilja att förändras och utvecklas. I de fall en ungdom visar sig ha behov av enskild KBT-terapi erbjuds detta via vår KBT-terapeut. Vid omfattande behov kan terapi erbjudas via vår Leg. Psykolog tillika Leg. Psykoterapeut (KBT).

MI

MI (motivernade samtal) kan ses som såväl ett förhållningssätt som metod. MI syftar till att främja motivation och beteendeförändring. MI och dess specifika samtalstekniker bygger på ett aktivt lyssnande, reflektioner, öppna frågor och sammanfattningar. Genom MI arbetar vi för att den unge ska hitta sina egna motiv till förändring och utveckling. Vi arbetar med MI i såväl det dagliga arbetet som i behandlande samtal. MI och löningsfokus ligger i linje med och kompletterar varandra bra.

ART

ART (aggressive replacement training) är ett manualbaserat behandlingsprogram för ungdomar som har svårigheter med aggressioner. ART består av tre delkomponenter; social färdighetsträning (beteendekomponent), moralträning (värderingskomponent) och ilskekontroll (emotionell komponent). Den sociala färdighetsträningen syftar till att, genom träning, öka sina sociala färdigheter. Moralträningen ger utrymme till att få reflektera över sina egna värderingar och syftar till moralisk utveckling. Ilskekontrollträningen syftar till att öka den unges förmåga till självkontroll och lära hen att reducera och hantera sin ilska. Fullständigt program innefattar 3 lektioner per vecka (en för varje delkomponent) under 10 veckors tid. Vid behov/om lämpligt kan delar programmet användas, tex. delkomponenten ilskekontroll eller endast specifika lektioner någon av delkomponenterna. ART bygger på inlärningsteori och KBT.

DBT

DBT (dialektisk beteendeterapi) är en form av KBT vars syfte är att hitta en emotionell balans (förstå och reglera känslor) samt avhjälpa olika former av självskadebeteende (tex. fysisk självskada eller sexuellt utmanande beteende där ungdomen utsätter sig för riskfyllda situationer). Man tränar medveten närvaro, sociala färdigheter, känsloreglering samt på att stå ut med svåra känslor utan att ta till destruktiva beteenden. DBT är manualbaserat och man arbetar med en rad olika konkreta färdighetsträningsövningar. Inom DBT får ungdomen även träna på att validera sig själv i syfte att stärka självkänsla, självförtroende och självrespekt. Vi arbetar med DBT-inslag och behandlingen sker i samverkan med vår Leg. Psykolog som även är DBT-terapeut.

SOCIAL FÄRDIGHETSTRÄNING

Social färdighetsträning ingår i form av strukturerade lektioner som en del av ART men också som självständiga aktiviteter under hela placeringstiden. Vi arbetar kunskapshöjande och motiverande för att stärka den unges sociala kompetens och problemlösningsförmåga. Ungdomen får öva på dessa färdigheter dels i behandlingssamtal och dels i det dagliga livet genom att vistas och agera i olika sociala sammanhang. Ungdomen får öva på att tex. presentera sig, ge komplimanger, be om hjälp, följa instruktioner, uttrycka känslor, bemöta andras klagomål, hantera grupptryck osv. Ungdomen får även öva på att tex. sätta upp egna mål, formulera vad hen är bra på, fatta beslut, rangordna problem osv. Ungdomen får öva på sociala kontakter tex. genom kontakt/besök på försäkringskassa, skattemyndighet, socialkontor, vårdcentral, sjukhus, folktandvård, busstation, polis och arbetsförmedling. Vidare får ungdomen öva på problemlösningsförmåga såväl i samtal som i det dagliga livet.

ADL

Vi arbetar med ADL (allmän daglig livsföring) där vi stöttar och vägleder våra ungdomar i dagliga aktiviteter som att städa sitt rum, sköta hygien, passa tider, planera sitt skolarbete och fritidsaktiviteter, laga mat och hålla rent i köket, planera matsedel och inhandla mat, hushålla med sina pengar och betala räkningar, lägga sig i tid och komma upp i god tid på morgonen osv.

BBIC

BBIC (barns behov i centrum) är ett strukturerat arbetssätt som används inom socialtjänstens i deras handläggning, genomförande och uppföljning av ärenden som rör barn- och ungdomar. I vår verksamhet utgår vi från BBIC:s principer om bl.a. barns och föräldrars delaktighet, nära samverkan med dessa och med socialtjänsten, och detta i en anda av öppenhet, ärlighet och tydlighet. Vidare baseras all dokumentation på principerna och strukturen i BBIC. En av våra anställda håller i utbildningar i BBIC och merparten av vår personal är utbildade inom BBIC.