KVALITETSÄKRING

Vårt systematiska kvalitetsarbete

Ledningssystem

Verksamheten planeras, leds, följs upp, utvärderas och utvecklas systematiskt och fortlöpande i enlighet med vårt ledningssystem, vilket följer Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9). I det systematiska kvalitetsarbetet arbetar vi bland annat med riskanalyser, egenkontroller, upprättande och regelbundna sammanställningar av avvikelser, synpunkter och klagomål, brukarundersökningar samt kvalitetsundersökningar i relation till uppdragsgivare. Arbetet sammanställs årligen i verksamhetens Kvalitetsberättelse vilken tillhandahålls samtliga uppdragsgivare.

Lex Sarah

Samtliga medarbetare har kunskap om sin rapporteringsskyldighet enligt Socialtjänstlagen 14:3 Lex Sarah samt enligt Socialtjänstlagen 14:1 Barn som far illa och verksamheten har väl utarbetade rutiner. Information kring rapporteringsskyldigheten lyfts kontinuerligt vid verksamhetens arbetsplatsträffar. Om det vid en rapport enligt Lex Sarah (alt. under eller efter utredning) konstateras allvarliga missförhållanden eller påtaglig risk för allvarliga missförhållanden informeras våra uppdragsgivare och en anmälan görs omgående till Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO).

Säkerhet

Krishantering och handlingsplaner
Verksamheten har en Krishanteringsplan för hur extraordinära händelser i boendet ska hanteras. Vidare har verksamheten utarbetade handlingsplaner för specifika händelser.

Brandsäkerhet

Verksamheten bedriver systematiskt brandskyddsarbete i enlighet med gällande lag.

Miljöpolicy

Verksamheten har en skriftligt upprättad miljöpolicy samt väl utarbetade rutiner.

Rättssäkerhet

En viktig del i vårt arbete består av att säkerställa tryggheten hos de unga som bor hos oss. De rutiner som vi arbetat fram i verksamheten lägger stort fokus på den enskildes rättssäkerhet. Redan vid inskrivningsdagen får den unge information kring dennes fullständiga rättigheter samt möjligheten att påverka såväl verksamheten som sin behandling.

Delaktighet och inflytande

Som ungdom har man rätt till att ta del av information som rör hen samt få komma till tals och vara delaktig under placeringens gång. Den unge informeras såväl vid studiebesök som vid inskrivningssamtal om denna rätt samt hens rätt att ta del av dokumentation som förs om hen i verksamheten.

Enskilda samtal tillsammans med den unges kontaktperson, regelbundna husmöten (möten i grupp) samt brukarundersökningar ska ge förutsättningar för hen att uttrycka sina åsikter. Vidare finns även en strukturerad rutin för synpunkter och klagomål i verksamheten där man som ungdom bl.a. Har möjlighet att skriva ner sina synpunkter och lägga dem i husets brevlåda.

Integritet

Verksamheten följer noggrant de lagar, förordningar och föreskrifter som skyddar den unge mot inskränkningar av hens integritet. Det innebär bl. a. att vi INTE genomför kroppsvisitation, INTE genomsöker ungdomars rum, INTE omhändertar mobiltelefoner utan samtycke, INTE undersöker brev eller avlyssnar telefonsamtal, INTE genomför drogtester utan samtycke osv.