BO HOS OSS

Inskrivningsprocess

Innan inskrivning

Vid en förfrågan från ansvarig socialtjänst ansvarar vår föreståndare för att göra en noggrann lämplighetsbedömning (riskbedömning och matchning). Föreståndaren bedömer först utifrån tillgänglig information huruvida den aktuella ungdomens problematik inryms i verksamhetens tillstånd (IVO). Föreståndaren inhämtar därefter (efter samtycke) mer ingående bakgrundsinformation om den unge och bedömer om vi med vår kompetens, bemanning och våra metoder skulle kunna tillgodose den unges behov vid en placering. Föreståndaren bedömer även eventuella risker som föreligger och huruvida vi kan säkerställa en trygg och säker vård för såväl ungdomen som ska placeras som för ungdomar som redan bor på boendet.

Om föreståndaren bedömer att vi kan erbjuda en plats på vårt boende och socialtjänst bedömer det vara lämpligt erbjuder vi den unge ett studiebesök. Studiebesöket kan genomföras på plats tillsammans med socialtjänst och vårdnadshavare (om socialtjänsten anser det vara lämpligt). Vi visar då runt på boendet (inklusive den unges rum) och dess omgivningar och ger information om hur en dag på boendet kan se ut, vilka aktiviteter som finns, vilka personer som arbetar på boendet, hur många andra ungdomar som bor där etc. Vi går även igenom behandlingsinnehåll, boendets regler och rutiner samt informerar om ungdomens rättigheter som t.ex. rätten till integritet, rätten att komma till tals och vara delaktig, rätten att ta del av dokumentation samt information om rutin för synpunkter och klagomål. Vi pratar även om skolgång och sjukvård. Vidare ställer vi frågor till den unge om hens inställning till att eventuellt komma och bo hos oss och vad hen förväntar sig, vilka intressen som finns, önskemål etc. Studiebesök kan även vid behov och önskemål genomföras digitalt.

Om ungdom och vårdnadshavare samtycker (undantaget LVU) och socialtjänsten beslutar om att placeringen ska genomföras samt att verksamhetens föreståndare finner det lämpligt planeras datum för flytt. Efter att vi fått ett placeringsbeslut från socialtjänst/nämnd fattar vår föreståndare beslut om inskrivning.

Flytta

När det är dags att flytta in på boendet är vi vid behov behjälpliga med det praktiska. Vi samverkar med socialtjänsten, vårdnadshavare och den unge för planering och genomförande. I vissa fall åker ungdomen tillsammans med socialtjänsten till oss och i andra fall kommer vi och hämtar den unge.

Inledningsfas

De första 2-4 veckorna definieras som en inledningsfas. Inledningsvis hålls ett inskrivningssamtal med frågor kring ungdomens egen uppfattning av sina behov, önskemål, mål och förväntningar. Samtalet utgår från BBIC:s livsområden. När inskrivningssamtal har hållits ligger fokus på att lära känna/bygga relation samt att stabilisera och skapa struktur i det vardagliga livet. Den unge får lära känna personal och andra ungdomar på boendet, omgivningen på gården och omgivningen runtomkring genom tex. till Uddevalla centrum, Torp köpcentrum, skola, vårdcentral etc. Vidare får hen möjlighet att inreda sitt rum efter önskemål.

Under den inledande fasen utformar vi utifrån socialtjänstens vårdplan (samt övrig information), tillsammans med den unge, en genomförandeplan som beskriver hur vi ska arbeta inom olika livsområden. Genomförandeplanen kommuniceras sedan med vårdnadshavare och socialtjänst och revideras vid behov. Genomförandeplanen blir vårt styrinstrument under placeringens gång. Under inledningsfasen påbörjas, utifrån den unges förmåga, hens skolgång. Oftast börjar det med ett kartläggande samtal på aktuell skola. Vidare tar vi kontakt med de vårdinstanser som är aktuella för den unge tex. vårdcentral och BUP (barn och ungdomspsykiatri).

Stöd och behandling

Stöd och vägledning i vardagen

Vi arbetar med att stötta, vägleda och motivera våra ungdomar i deras vardag i såväl praktiska som känslomässiga behov. Vi stöttar dem i deras dagliga livsföring (ADL; rutiner, matlagning, städ, hygien etc.) samt i deras skolgång (strutur/planering, påminnelser, läxläning etc.) och fritidsaktiviteter (prova på olika aktiviteter, skjuts till och från aktiviteter vid behov etc.). Vi arbetar även med social färdighetsträning i såvä strukturerade samtal som i den dagliga verksamheten och i olika sammanhang ute i samhället. Ungdomarna får tex. öva på be om hjälp, följa instruktioner, uttrycka känslor, hantera grupptryck osv. Ungdomen får även öva på att tex. sätta upp egna mål, formulera vad hen är bra på, fatta beslut, rangordna problem osv.

Metoder och program

Vi erbjuder ett flertal evidensbaserade behandlingsmetoder och manualbaserade behandlingsprogram (KBT, MI, ART, Lösningsfokus, social färdighetsträning, ADL och behandling med DBT-inslag). Behandlingen bygger på att successivt utveckla den unges inre motivation, struktur, förmåga och färdigheter. Tillämpning av insatser styrs utifrån den unges individuella behov samt socialtjänstens uppdrag. Vi arbetar med strukturerade samtal såväl som spontana samtal i den dagliga verksamheten. Vidare arbetar vi med olika former av gruppsamtal, tex. i programmet ART. Läs mer om våra behandlingsmetoder/program under fliken ”behandling”.

Kontaktperson

Varje ungdom har en kontaktperson som har ett utökat ansvar för ungdomen under placeringens gång. Kontaktpersonen håller regelbundna samtal (minst en gång per vecka). Omfattning av samtal anpassas utifrån den enskilde ungdomens behov och förutsättningar.

Skolgång/sysselsättning

En central del i arbetet på Pilkasens gård är att motivera och stötta ungdomen till en fungerande skolgång. En fungerande skolgång är en skyddsfaktor i såväl nutid som framtid för den unge. Ofta innebär det en individuellt anpassad skolgång utifrån den unges behov och förutsättningar. Vi har goda kontakter med skolorna i kommunen och vi samverkar kontinuerligt för att skolgången ska upplevas som lyckad för den enskilde. Alternativ skolgång, t.ex. i mindre grupp eller anpassad studiegång med praktik, planeras vid behov av skolan utifrån ungdomens behov, förutsättningar och önskemål.

Skolor i Uddevalla

Närmaste grundskola (högstadie) ligger cirka 3 km från boendet. Gymnasieskolorna ligger inne i Uddevalla centrum ca 1 mil från boendet. För ungdomar som inte kommit in på gymnasiet erbjuder Margretegärdeskolan i Uddevalla centrum fem olika introduktionsprogram inför gymnasiestudier eller inför arbetsmarknaden. Här finns även möjlighet att läsa såväl grundskoleämnen som gymnasieämnen samt möjlighet att varva studier med praktik. Skolan utformar tillsammans med eleven individuellt anpassade studier.

Flera av de övriga gymnasieskolorna i Uddevalla erbjuder gymnasial lärlingsutbildning (GLU) där man efter utbildningen har en yrkesexamen samt arbetslivserfarenhet. Under studietiden är man varje vecka två dagar i skolan och tre dagar på jobbet. Exempel på GLU; måleri, plåtslageri, husbyggnad, fritid och hälsa, personbil, karosseri och lackering. Övriga gymnasieprogram som finns i Uddevalla (förutom de vanliga) är naturbruksprogram, bygg- och anläggning, finsnickeri, fordons och transport, frisör/makeup-artist, florist.

Inskrivning i skolan

Efter att vår föreståndare fattat beslut om inskrivning på Pilkasens gård (ibland innan ungdomen flyttat till boendet) tar vi kontakt den skola där ungdomen tidigare haft sin skolgång och inhämtar uppgifter kring den unge (efter samtycke). Vi tar därefter kontakt med den skola där den unge ska gå den kommande tiden och påbörjar vår samverkan. Vi överlämnar informationen från tidigare skola och överenskommer om datum för ett första möte tillsammans med den unge och om möjligt/lämpligt vårdnadshavare (ev. socialtjänst).

Stöd under skolgången

En stötta ungdomarna till en fungerande skolgång är en viktig del av vårt arbete. Stödet består tex. i skjuts till och från skolan (vid behov) och/eller att personal är med viss del av skoldagen (vid behov). Stödet består även i planering/organisering av skolgången. Genom vår nära samverkan med ungdomarnas mentorer är vi väl insatta i schema samt övrig planering i skolan. Vi följer ungdomarnas närvaro noggrant.
Vidare består stödet i daglig läxhjälp samt medverkan under utvecklingssamtal.

Praktik/extrajobb

I de fall där skolplikt ej föreligger arbetar vi, utifrån socialtjänstens bedömning, dels med att motivera till fortsatta studier eller med att hitta lämplig praktikplats/extrajobb. Personal kommer att vara behjälplig vid upprättandet av kontakter med de myndigheter/övriga institutioner som kan stötta och vägleda individen i praktiksökande, jobbsökande eller utbildningsplatssökande. Vidare har vi själva ett stort nätverk varpå vi kan vara direkt behjälpliga med att hitta lämpliga praktikplatser eller extrajobb.

Fritid

En betydelsefull del i behandlingen är att ungdomarna har en aktiv och meningsfull fritid. En aktiv fritid är viktig ur ett såväl fysiskt, psykiskt och socialt perspektiv. En aktiv fritid kan vara en skyddsfaktor för den unges framtid och samtidigt bidra till en högre livskvalitet.

Hemma på gården finns stora möjligheter till aktiviteter av olika slag. Finns ett intresse av hästar får man rida samt vara med och ta hand om hästarnas dagliga skötsel (borsta, fodra, mocka etc.). Man får även vara med när t.ex. hovslagare och veterinär kommer på besök. På gården har vi en stallansvarig som är mycket kunnig med hästar och som är med ungdomarna vid skötsel och ridning. Även flera ur personalgruppen har god vana med hästar. Om man önskar kan man få ha en egen sköthäst som man har ansvar för. Förutom ridning och daglig skötsel av hästarna erbjuder den lugna gårdsmiljön möjligheter till en rad andra aktiviteter så som odling/trädgårdsarbete, diverse arbete på gården så som skötsel av skog och mark, skötsel av maskiner (traktor, fyrhjuling mm), snickeri, svamp och bärplockning, fiske etc. Och i skogen runt gården har vi en mountainbike-slinga. En bit från gården har vi en egen grillplats och vid bryggan nedanför ligger vår båt som ger möjlighet till badturer, fiske och vattenskidor.

Utöver aktiviter på gården erbjuds och motiveras våra ungdomar till andra såväl gemensamma som individuella aktiviteter. Vi åker regelbundet på gemensamma aktiviteter som t. ex. bowling, go-cart, klättring, skidåkning, kajakpaddling etc. Ungdomarna motiveras även till individuella aktiviteter som t.ex. gym, dans, fotboll, simning etc. Vidare åker vi regelbundet och handlar (mat, hygienartiklar, kläder etc.) tillsammans med ungdomarna samt går på olika sociala tillställningar tex. restaurang, bio, Liseberg etc.

Utvärdering och uppföljning

Skattningar

För att underlätta kartläggning, planering och uppföljning använder vi regelbundet skattningsinstrumenten KASAM (skattning av sårbarhet och motståndskraft) samt ASQ (skattning av anknytningsstil) och vi redovisar löpande förändring mellan olika skattningstillfällen till ansvarig socialtjänst. Vidare använder vi, inom ramen för MET instrumenten; AUDIT (identifiering av riskfylld och skadlig alkoholkonsumtion), DUDIT (identifiering av drogrelaterade problem), IDS100 (identifiering av situationer som som stimulerar till konsumtion av alkohol och/eller droger), HAD (skattar sinnesstämning; ångest och depression) samt FES (mäter familjens sociala och miljömässiga egenskaper).

Månadsrapport

Vi sänder månadsvis en rapport till ansvarig socialtjänst där vi redogör för ungdomens utveckling samt måluppfyllelse inom varje behovsområde i BBIC. Vidare redovisas även påbörjade och genomförda insatser i månadsrapporten. Om ansvarig socialtjänst önskar tätare rapporter tillser vi detta.

Uppföljning genomförandeplan

Vi följer upp ungdomens genomförandeplan minst var 3:e månad. Vi följer då upp vad som genomförts och inte samt skattar varje behovsområde utifrån de 4 nivåer av måluppfyllelse som finns i genomförandeplanen i BBIC. Skattningarna dokumenteras i och sammanställs av vårt journalsystem Secura Nova. Måluppfyllelsen presenteras i en %-sats utifrån full måluppfyllelse för varje behovsområde i genomförandeplanen och för hela uppdraget. Måluppfyllelsen presenteras regelbundet för ansvarig socialtjänst.

Uppföljningsmöte

Minst var 3:e månad (utifrån ungdomens behov och socialtjänstens planering) hålls uppföljningsmöte med ansvarig socialtjänst samt om möjligt vårdnadshavare. Oftast sker mötet i boendet men vi kan även åka tillsammans med ungdomen till socialtjänsten om det bedöms lämpligt.

Nätverk

Att arbeta med den unges nätverk är en viktig nyckel för att nå långsiktig framgång i behandlingsarbetet. Vi arbetar aktivt med att inkludera och samarbeta med den unges nätverk så som familj, släkt, vänner (om lämpligt enligt socialtjänst) samt professionella (skola, sjukvård, fritid etc.). Vi arbetar för att främja befintliga kontakter samt skapa och mobilisera nya positiva kontakter. Vårdnadshavarna bjuds in regelbundet till verksamheten för att dels hälsa på sitt barn men också för uppföljningssamtal kring var i behandlingsprocessen den aktuella ungdomen befinner sig, vilka framsteg han har gjort och vilka områden som finns kvar att jobba med. Detta sker oftast i samband med socialtjänstens uppföljningsmöten. Vidare samtalar vi om vad som fungerar/inte fungerar på hemmaplan och ger stöd och vägledning. Syftet är att vårdnadshavarna ska få en inblick i hur deras barn resonerar och tar till sig behandlingen samt för att få förståelse för och utbildning i vad som fungerar och vad som inte fungerar. Vidare syfte är att stärka relationen mellan föräldrarna och den unge.

Vi inventerar och följer upp familjearbetet bl.a. genom att använda skattningsinstrumentet Familjen I Samhället, med vars hjälp föräldrar och barn får ge sin syn på hur familjen fungerar, vilket underlättar förståelsen av processerna i familjen och hur de kan förändras.

Snarast möjligt efter inflyttning upprättar vi en nätverkskarta tillsammans med ungdomen. Denna innehåller namn och kontaktuppgifter på ungdomens kontakter samt vilken relation den unge har till respektive kontakt. Denna karta revideras regelbundet i syfte att göra det tydligt för ungdomen vad som händer med nätverket samt för att personalen ska ha en aktuell lista på alla viktiga personer i ungdomens närhet/liv.

Utskrivningsprocess

Utslussningsfas

Utslussning anpassas utifrån ungdomens behov med grund i socialtjänstens uppdrag och kan tex. genomföras genom växelvis boende i hemmet/stödboende/egen bostad/hemkommunens boenderesurser. I denna fas fokuseras arbetet på att den unge ska befästa redan uppnådda färdigheter, kunskaper och beteendeförändringar. Om den unge ska flytta till stödboende eller eget boende ökar även fokus på de färdigheter som den unge behöver för att klara sig mer självständigt.

Flytt

Innan flytt samverkar vi med socialtjänst och vårdnadshavare för att skapa bästa förutsättningar för den unge i kommande boende (hemmet, stödboende, egen bostad etc.). Om den unge ska placeras på annat boende upprättar vi kontakt med ansvarig för boendet (efter samtycke) och arbetar för att flytten ska upplevas förutsägbar och trygg för den unge. Vi är vidare behjälpliga med det praktiska vid flytten.

Utskrivningssamtal

Innan den unge flyttar har vi ett utskrivningssamtal där vi tillsammans går igenom hur tiden på boendet varit. Den unge får möjlighet att reflektera över tiden som varit, vad som varit bra/inte bra, framsteg, vad hen tar med sig efter flytten etc. Vidare genomför vi olika skattningar för att kunna utvärdera den unges utveckling dels gentemot socialtjänstens uppdrag och mål men även gentemot den unges egna mål (om ej samma som socialtjänstens).

Slutrapport

Efter avslutad placering skickar vi en rapport till ansvarig socialtjänst (inom 2 veckor) med en sammanställning av ungdomens tid i boendet. I rapporten framgår måluppfyllelse, ungdomens utveckling under placeringstiden, redogörelse av genomförda insatser samt erfarenheter som kan bidra till den fortsatta planeringen kring ungdomen.

Insatslängd

Behandlingslängden utgår alltid från ungdomens individuella behov och utveckling med grund i socialtjänstens bedömning och uppdrag men beräknas generellt till 8-12 månader. Neuropsykiatrisk utredning beräknas generellt till 6-8 veckor.